zondag 25 maart 2012

HET RAADSEL VAN KWIETER

Onze kikkervriendjes ontmoetten Kwieter , het verdwaalde eendje,  in hun tuin.
Kwieter was zijn mama kwijt. De zoektocht naar zijn mama kon beginnen.
Alle kikkervriendjes en de kleuters zoeken mee !
Het is een echt raadsel ! Waar komt Kwieter vandaan ?










Met een leuke versje vertelde Kwieter ons
waar hij vandaan komt.

Eerst zat ik in een eitje
daarbinnen was het kaal.
Toen groeide ik een tijdje.
Krak, zei de eierschaal.

Ik stapte uit mijn dopje.
Ik keek eens om me heen.
Ik schudde met mijn kopje
Daar stond ik nu alleen.

Je hebt een heel zacht lijfje ,
dat is helemaal van dons.
En als je wil, dan blijf je.
Gezellig maar bij ons.

Na het aanleren van het versje kropen we zelf in een eitje en op klassieke muziek
groeiden we zoals Kwieter in het eitje. Hoor je het in de muziek?
We maakten een Kwieter met boetseerklei, rangschikten de prenten van Kwieter die in een eitje groeide en maakten zelfs een Kwieter-puzzel.







Met juf Fien gingen we op zoek naar het ei van Kwieter. We knutselden een ei uit gips en leerden met eitjes tellen. Waar zie je de meeste, minste, evenveel,... eitjes ?



Maar dan vond Pompom een heleboel eieren in de eerste klas.
Het was het ei van Kwieter niet ! Het waren verrassingseieren.
Welke woordje zit er in het ei verstopt en in welk woordje hoor je de ' EI ' ?










We gingen op een werkblad  ook op zoek naar woorden met de ' EI' , maakten het kapotte ei van Kwieter ( Tangram) en speelden een leuke eiervoellotto.








Uiteindelijk trokken we naar het kippenhok van Warre om op zoek te gaan naar de mama van Kwieter.
We hebben daar heel wat dieren ontmoet, maar de mama van Kwieter hebben we er niet gevonden.
Met veel enthousiasme leerden we de eigenschappen van een kip, konijn en hamster kennen.
We mochten de dieren ook voederen en aaien !
















In de tuin van Warre speelden we een dierenspel.
Ook de kip was haar kuikentjes kwijt. Hoe kunnen we nu weten hoeveel kuikentjes Kip verloren heeft. We telden de uitgebroede eitjes van de kip en gingen met een luisterspel op zoek naar de kuikentjes.
Hoeveel moeten we er nog zoeken? Hoeveel zijn er nog verdwaald?
Tellen maar...
We maakten een echt kippenhok in onze klas.


Volgende week gaan we verder op zoek naar de mama van Kwieter.
Hopelijk vinden we haar snel terug en is het raadsel snel opgelost.

Hier zie je onze Kwieters in hun eierschaal !






Geen opmerkingen:

Een reactie posten